Leur recherche a bien sûr été en partie influencée par le concept de contre-vision, qu’ils trouvaient fascinant et qui s’est avéré essentiel pour la carrière de Fontcuberta. Contraviosones décrit les éléments qui érodent le langage photographique lui-même, le remettant en question et se dressant contre sa logique.
La tâche de sélection et d’édition d’images, dont beaucoup n’ont jamais été publiées auparavant, a consisté à rechercher des éléments qui tendent vers l’irréel, le magique et l’onirique. L’ouvrage ne s’intéresse pas seulement à ce qui apparaît réellement dans les images mais aussi à ce qu’elles cachent, à ce qui les transcende et à ce qui provoque notre imagination. Bref, toutes ces images qui d’une manière ou d’une autre contournent ce que nous appelons la réalité ; textes de Joan Fontcuberta et Iván de la Nuez, photos en n.b.
Ce livre a bénéficié du soutien et de la participation de la Fundación Antonio Pérez. Diputación de Cuenca .
“Over the course of 2020 we have had occasion to take a deep look at Joan Fontcuberta’s archive, more precisely, at the early years of his career as a photographer
Our search was, of course, partly influenced by the concept of countervision, which we find fascinating and has proved critical to Fontcuberta’s career. Countervision describes the elements that erode photographic language itself, calling it into question and rising up against its logic.
Our task of selecting and editing images, many of which have never before been published, has included searching for elements that tend towards the unreal, the magical and the oneiric. We weren’t only interested in what actually appears in the images but also in what they conceal, what transcends them and what provokes our imagination. In short, all those images that in one way or another sidestep what we call reality.” -ediciones anómalas
This book counted with the support and participation of Fundación Antonio Pérez. Diputación de Cuenca; texts by Joan Fontcuberta and Iván de la Nuez.