American Photography

  • Un aperçu unique de la photographie américaine de 1839 à nos jours
  • A unique overview of American photography from 1839 to the present day
  • Ce livre est publié à l’occasion d’une exposition éponyme au Rijksmuseum d’Amsterdam (Pays-Bas) du 7 février au 9 juin 2025.
  • This book is published on the occasion of an eponymous exhibition at the Rijksmuseum at Amsterdam (Netherlands) from 7 February to 9 June 2025.
  • Avec le travail de photographes de renommée mondiale, y compris Robert Frank, Andres Serrano, Nan Goldin, Andy Warhol, Diane Arbus, Dawoud Bey, Carleton Watkins et Paul Strand
  • With work of world famous photographers including Robert Frank, Andres Serrano, Nan Goldin, Andy Warhol, Diane Arbus, Dawoud Bey, Carleton Watkins and Paul Strand

Le récit visuel des États-Unis modernes : de la photographie canonique de Robert Frank et Diane Arbus aux cartes postales vernaculaires et aux tirages de magazines.

The visual narrative of the modern United States: from canonical photography by Robert Frank and Diane Arbus to vernacular picture postcards and magazine spreads.

Lire la suite

55,00

En stock

Depuis son invention en 1839, la photographie est profondément ancrée dans la société américaine. Aucun autre pays ne présente le média aussi largement, visiblement ou avec autant d’influence. ‘American Photography’ capture cette union à travers plus de 280 images, qui représentent la vie à travers les lentilles de praticiens renommés tels que Andres Serrano, Nan Goldin, Dawoud Bey, Diane Arbus, Carleton Watkins et Paul Strand.
Cependant, il s’aventure également au-delà du canon classique pour présenter de nombreuses images moins connues allant des premières photographies publicitaires aux instantanés destinés à un usage privé.

Le catalogue commence par une sélection d’images tirées de l’essai photographique peut-être le plus célèbre sur la vie américaine, The Americans (1958) de Robert Frank. Il va ensuite au-delà du canon classique pour offrir une sélection frappante de photographies vernaculaires : publicités de magazines vintage pour Coca-Cola et Cadillac; albums de famille; cartes postales; et couvertures d’album. Ces exemples s’intègrent harmonieusement aux images les plus connues jusqu’à ce que toute distinction supposée entre “art supérieur” et “culture inférieure” soit effacée.
Cette histoire de la photographie américaine est racontée à travers l’exceptionnelle collection du Rijksmuseum, enrichie par des prêts d’institutions américaines dont le Museum of Fine Arts de Boston ; Philadelphia Museum of Art ; San Francisco Museum of Modern Art ; Art Institute of Chicago ; et la National Gallery of Art, Washington ; texte de Mattie Boom et Hans Rooseboom.

Since its invention in 1839, photography has become deeply embedded in American society. No other country showcases the medium as widely, visibly, or influentially. ‘American Photography’ captures this union through over 280 images, portraying life through the lenses of renowned practitioners such as Andres Serrano, Nan Goldin, Dawoud Bey, Diane Arbus, Carleton Watkins, and Paul Strand.
However, it also ventures beyond the classical canon to feature many lesser-known images ranging from early advertising photographs to snapshots intended for private use.

The catalog begins with selected images from perhaps the most famous photo essay on American life, Robert Frank’s The Americans (1958). It then moves beyond the classical canon to offer a striking selection of vernacular photography: vintage magazine advertisements for Coca-Cola and Cadillac; family albums; postcards; and album covers. These examples are integrated seamlessly among the more well-known images until any supposed distinction between “high art” and “low culture” is erased.
This story of American photography is told through the outstanding collection of the Rijksmuseum, enriched by loans from US institutions including the Museum of Fine Arts, Boston; Philadelphia Museum of Art; San Francisco Museum of Modern Art; Art Institute of Chicago; and the National Gallery of Art, Washington ; text by Mattie Boom and Hans Rooseboom.