1ère édition tirée à 2 000 exemplaires / 1st edition of 2000 copies.
Gagnant du Catalogue de l’Année du Prix Paris Photo-Fondation Aperture 2021.
Winner of the Paris Photo–Aperture Foundation Catalogue of the Year Award 2021.
Structuré comme une salle de lecture itinérante, une publication et une série d’événements publics, la publication What They Saw : Historical Photobooks by Women sera lancée le 1er novembre 2021, suivie d’une salle de lecture en partenariat avec la division Wallach de la New York Public Library en mai 2022 dans le bâtiment principal de la NYPL à Fifth Avenue à New York. La salle de lecture fera ensuite une tournée internationale pour permettre de partager les 258 livres du projet avec une communauté diversifiée. Le lancement de la salle de lecture sera accompagné d’une publication complète documentant tous les livres de la lecture dans leur contexte historique, politique et culturel.
La présentation d’une sélection géographique et ethnique diversifiée a été un mandat pour le projet What They Saw : Historical Photobooks de Women, 1843-1999 dès sa création. Les livres photographiques inclus dans le projet interpréteront le concept du livre photographique dans le sens le plus large possible : livres à reliure classique, portfolios, albums personnels, livres non publiés, zines et albums. Certains des 258 ouvrages documentés seront des publications bien connues, comme Photographs of British Algae : Cyanotype Impressions (1843-1853), Métal de Germaine Krull (1928), Diane Arbus : An Aperture Monograph (1972)., Carrie Mae Weems’ And 22 Million Very Tired and Very Angry People (1992), tandis que d’autres livres peuvent être relativement inconnus, comme The Camera and the Congo Crime (v. 1906) d’Alice Seeley Harris, Groznyi Groznyi de Varvara Stepanova. Okna Rosta (1932), Eslanda Cardozo Goode Robeson’s African Journey (1945), Fotografías de Fina Gomez Revenga (1954) de Fina Gomez, Far and Near d’Eiko Yamazawa (1962) et Auto-photos de Gretta Alegre Sarfaty : Série transformações — 1976 : Diário de Uma Mulher — 1977 (1978). Le projet abordera également les lacunes et les omissions flagrantes dans l’histoire actuelle des livres photographiques, en particulier le manque d’accès, de soutien et de financement des livres photographiques par les femmes non occidentales et les femmes de couleur.
What They Saw : Historical Photobooks by Women, 1843-1999 est un projet de suivi de How We See : Photobooks by Women, 10 10 livres de photos, qui présentait des livres de photos contemporains de femmes (2000-2018) et qui a débuté en 2018 à la New York Public Library avec une visite de cinq autres sites.
10 10 remercie la Collection MUUS pour son généreux soutien à cette publication. La Collection MUUS est une organisation dont la mission est de rendre visible leur collection et leurs archives photographiques à travers des expositions, des bourses, des dons, des licences et l’impression d’images et de livres.
Structured as a traveling reading room, publication and series of public events, the What They Saw: Historical Photobooks by Women publication will launch on 1 November 2021 followed by a reading room in partnership with the Wallach Division of the New York Public Library in May 2022 at the NYPL’s main building at Fifth Avenue in New York City. The reading room will then tour internationally to allow the 258 books in the project to be shared with a diverse community. Accompanying the launch of the reading room will be a comprehensive publication documenting all of the books in the reading within their historical, political and cultural context.
Presenting a diverse geographic and ethnic selection has been a mandate for the What They Saw: Historical Photobooks by Women, 1843-1999 project from its inception. Photobooks included in the project will interpret the concept of the photobook in the widest sense possible: classic bound books, portfolios, personal albums, unpublished books, zines and scrapbooks. Some of the 258 books documented will be well known publications such as Anna Atkins’ Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions (1843-1853), Germaine Krull’s Métal (1928), Diane Arbus: An Aperture Monograph (1972), Carrie Mae Weems’ And 22 Million Very Tired and Very Angry People (1992), while other books may be relatively unknown, such as Alice Seeley Harris’ The Camera and the Congo Crime (c. 1906), Varvara Stepanova’s Groznyi smekh. Okna Rosta (1932), Eslanda Cardozo Goode Robeson’s African Journey (1945), Fina Gomez Revenga’s Fotografías de Fina Gomez Revenga (1954), Eiko Yamazawa’s Far and Near (1962) and Gretta Alegre Sarfaty’s Auto-photos: Série transformações — 1976: Diário de Uma Mulher — 1977 (1978). Also addressed in the project will be the glaring gaps and omissions in current photobook history—in particular the lack of access, support and funding for photobooks by non-western women and women of color.
What They Saw: Historical Photobooks by Women, 1843-1999 is a follow up project to 10×10 Photobooks’ How We See: Photobooks by Women, which showcased contemporary photobooks by women (2000-2018) and began in 2018 at the New York Public Library with a tour to five other venues.
10×10 is grateful to the MUUS Collection for their generous support of this publication. The MUUS Collection is an organization with a mission to make visible their photography collection and archives through exhibitions, scholarship, donations, licensing, and the printing of images and books.
Editors: Russet Lederman and Olga Yatskevich
Contributing Essayists: Mariama Attah, Jörg Colberg, Elizabeth Cronin, Deirdre Donohue, Anthony Hamber, Christine Hult- Lewis, Michiko Kasahara, Paula V. Kupfer, Jeffrey Ladd, Carole Naggar and Tony White.
Contributing Book Description Researchers-Writers: Rose Bishop, María Beatriz H. Carrión, Jesse Dritz, Taylor Fisch, Lauren Graves, Anna Jacobson, Paula V. Kupfer, Ashley McNelis, Katherine Mitchell, Frankie Moutafis, Carole Naggar, Caroline M. Riley and Kelsey Sucena.