Point culminant d’une décennie de travail dans l’Ouest américain, Signal Noise présente une méditation ouverte sur notre désir de nous connecter au monde naturel, et les limites de nos capacités à le faire. Les photographies altérées par un traitement numérique non conventionnel nous demandent de réfléchir à la nature de l’expérience perceptuelle individuelle et à l’impact de notre présence collective dans le paysage. Les images de cet album sont enracinées dans la réponse d’Aaron Rothman à des endroits familiers et significatifs pour lui, mais son intérêt réside dans la transformation plutôt que dans la nature documentaire de la photographie. Les paysages dépassés par le bruit numérique, la superposition, l’effacement, l’amplification et l’interférence examinent les frontières floues entre naturel et artificiel, entre réel et virtuel, et entre le monde et comment nous le percevons. Vues entrecoupées de panoramas de montagnes désertiques et de forêts denses, faites avec une clarté photographique failliblement parfaite, ancrer le travail dans l’espace du monde physique tout en jetant aussi le doute sur ce qui est réel et ce qui est un produit de la photographie, altération perceptuelle ou humaine ; texte de Cassandra Coblenz, photos en couleurs.
The culmination of a decade of work in the American West, Signal Noise presents an open-ended meditation on our desire to connect with the natural world, and the limits of our abilities to do so. Photographs altered with unconventional digital processing ask us to reflect on the nature of individual perceptual experience and the impact of our collective presence in the landscape. The images in Signal Noise are rooted in Rothman’s response to places familiar and meaningful to him, but his interest lies in the transformative rather than the documentary nature of photography. Landscapes overtaken by digital noise, layering, erasure, amplification, and interference examine the blurry boundaries between natural and artificial, between real and virtual, and between the world and how we perceive it. Interspersed views of desert mountain vistas and dense forests, made with fallibly perfect photographic clarity, anchor the work in the space of the physical world while also casting doubt about what is real and what is a figment of photographic, perceptual or human alteration.
ABOUT THE PHOTOGRAPHER :
Aaron Rothman has a BA from Grinnell College, an MFA from Arizona State University, and held a Research Assistant Fellowship at the Lacoste School of Arts in Lacoste, France. His work has been exhibited in solo and group exhibitions nationally and internationally, including exhibitions at the Pennsylvania Academy of the Fine Arts, University of Virginia, Scottsdale Museum of Contemporary Art, Cheekwood Museum of Art, Phoenix Art Museum, and Gitterman Gallery. His work is represented by Rick Wester Fine Art in New York.