Alys Tomlinson : Gli Isolani / The Islanders

Exemplaire Signé / Signed Copy.

Les photographies de Gli Isolani (Les Insulaires) d’Alys Tomlinson, habitent un arrière-pays entre fiction et réalité. Sur une période de deux ans, Alys Tomlinson a documenté les costumes et masques traditionnels portés pendant les festivals et les célébrations sur les îles de la lagune vénitienne, la Sicile et la Sardaigne.

The photographs in Gli Isolani (The Islanders) by Alys Tomlinson, inhabit a hinterland between fiction and reality. Over a period of two years, Tomlinson documented the traditional costumes and masks worn during festivals and celebrations on the islands of the Venetian lagoon, Sicily and Sardinia.

Les images publiées pour la première fois dans ce nouveau livre, Gli Isolani (The Islanders), ont été exposées au Hacklebury Fine Art de Londres du 7 septembre au 29 octobre 2022.

The images published for the first time in this new book, Gli Isolani (The Islanders), were exhibited at Hacklebury Fine Art, London from 7 September – 29 October 2022.

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Exemplaire Signé.

Travaillant avec un appareil photo grand format 5 4, Gli Isolani s’inspire du langage visuel des projets précédents de Tomlinson, prêtant aux photographies en noir et blanc un voile d’intemporalité. Lors de la genèse du projet, Alys a étudié la littérature et la poésie liées à l’histoire et la culture des îles d’Italie, explorant la tradition et l’identité, les mythes anciens, le folklore et les contes de fées. Ces images illustrent les costumes et masques élaborés et étranges portés pour la Semaine Sainte, et d’autres événements et festivals, souvent inspirés par des rituels et des croyances païennes. Les contes fantastiques et les costumes précieux ont été transmis de nombreuses générations dans ces communautés où les coutumes sont profondes. Les gestes et les costumes représentés dans les photographies s’inspirent de la relation entre l’homme et la terre, le sacré et le profane, le bien et le mal ; essai de Sabrina Mandanici.

« En les regardant, je vois des gens ordinaires qui ont des habitudes extraordinaires. Païens et religieux. Masqués et exposés. Le temps s’effondre, devant votre caméra. Dans ce passé présent continu, démons et saints, chasseurs et créatures s’emparent de mes chambres. Habitez-les, tacitement. J’essaie d’écouter les histoires que racontent leurs yeux et leurs gestes, les timbres de la lumière qui résonnent dans toutes ces images. » – Sabrina Mandanici

« Je suis attirée par des sujets qui auraient pu sortir d’une autre époque. Des personnages que nous avons peut-être déjà rencontrés dans nos rêves, nos cauchemars et notre propre imagination. Pour que cela fonctionne, On m’a rappelé des contes de fées et des histoires de mon enfance, mais j’ai aussi été frappé par le grand sentiment de fierté enraciné dans ces communautés, et on m’a répété à maintes reprises que « la tradition est dans notre sang ». – Alys Tomlinson

Signed Copy.

Working with a large format 5×4 camera, Gli Isolani draws upon the visual language of Tomlinson’s previous projects, lending the black and white photographs a veil of timelessness. At the project’s genesis, Alys researched the literature and poetry connected to the history and culture of the islands of Italy, exploring tradition and identity, ancient myths, folklore and fairy tales. Set against crumbling stone and rural fields, the images depict the elaborate and uncanny costumes and masks worn for Holy Week, and other events and festivals, often inspired by pagan ritual and beliefs. The fantastical tales and precious costumes have been passed down many generations within these communities where customs run deep. The gestures and the costumes depicted in the photographs draw on the relationship between man and the land, the sacred and the profane, and good and evil ; essay by Sabrina Mandanici.

‘Looking into them, I see ordinary people in extraordinary habits. Pagan and religious. Masked and exposed. Collapsing time, in front of your camera. Within this present-past continuous, devils and saints, hunters and creatures take hold of my rooms. Inhabit them, tacitly. I try to listen to the tales their eyes and gestures tell, to the timbres of the light reverberating in all of these pictures.’ – Sabrina Mandanici

‘I am drawn to subjects who could have stepped out of another era. Characters we may have met before in our dreams, nightmares and our own imagination. Making this work, I was reminded of fairy tales and stories from my own childhood. I was also struck by the great sense of pride entrenched in these communities, and was told time and again “Tradition is in our blood.”’
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Alys Tomlinson was born in 1975 and grew up in Brighton, UK. After a degree in English Literature, she went on to study photography at Central Saint Martins followed by an MA (Distinction) in Anthropology at SOAS, University of London. Her major body of work Ex-Voto (2016-2018) explored Christian pilgrimage sites in Lourdes (France), Ballyvourney (Ireland) and Grabarka (Poland). Her series Lost Summer (2020) documented teenagers in north London who had their proms cancelled due to the Covid 19 pandemic. She is currently working on the film Mother Vera—a feature length documentary supported by the Sundance Institute, which focuses on a pilgrim she photographed for Ex-Voto. Alys lives and works in London. Recent awards include: Winner of Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2020; Prix Elysée, Nominee, 2020-2022; Rencontres d’Arles New Discovery Award 2019, Shortlist & Public Prize Winner; Photographer of the Year Award at the 2018 Sony World Photography Awards.

Poids 1100 g
Dimensions 24,5 × 30,5 cm
Auteur(s)

Date d'édition

EAN

9781910401811

Editeur

Photographe

Spécifité

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Ville

ISBN 9781910401811
Langue(s) anglais
Nombre de pages 169
Reliure Relié