The Cromer Collection of Nineteenth-Century French Photography

Une plongée profonde dans la collection pionnière de photographies, d’équipements et d’éphémères français du XIXe siècle, pierre angulaire du Musée George Eastman.

A deep dive into the pioneering collection of nineteenth-century French photographs, equipment, and ephemera, which is a cornerstone of the George Eastman Museum.

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Au début du XXe siècle, le photographe, historien amateur et collectionneur parisien Gabriel Cromer (1873-1934) a amassé une collection qui retrace la préhistoire, l’invention et le développement de la photographie vers 1890. Son rêve était de fonder un musée national des arts photographiques en France. Bien que l’ambition de Cromer ne se réalise jamais, sa collection est au cœur de la création du premier musée au monde consacré à la photographie : le George Eastman Museum. La Cromer Collection of Nineteenth‑Century French Photography tient compte de l’origine et de la circulation de la collection ainsi que de l’influence qu’elle a eue sur la photographie en tant que domaine d’étude. Les six essais du livre, rédigés par des chercheurs français et américains, explorent le passage complexe de la collection Cromer au-delà des marchés, des frontières et des fonctions. Depuis plus d’un demi-siècle, les conservateurs et les chercheurs du monde entier ont puisé abondamment dans la collection Gabriel Cromer pour des expositions et des publications; ce livre fournit la première étude scientifique ciblée de la ressource fondamentale ; textes de Sylvie Aubenas, Eleonore Challine, Ellen Handy, Jacob Lewis, Anne de Mondenard et Heather A. Shannon, photos en n.b.

In the early twentieth century, Parisian photographer, amateur historian, and collector Gabriel Cromer (1873–1934) amassed a collection that traced photography’s prehistory, invention, and development to about 1890. His dream was to found a national museum of the photographic arts in France. Although Cromer’s ambition was never realized, his collection was central to establishing the world’s first museum dedicated to photography: the George Eastman Museum. The Cromer Collection of Nineteenth‑Century French Photography considers the origin and circulation of the collection as well as the influence it has had on photography as a field of study. The book’s six essays, written by French and American scholars, explore the Cromer Collection’s complex passage across markets, borders, and functions. For more than half a century, curators and scholars worldwide have drawn extensively on the Gabriel Cromer Collection for exhibitions and publications; this book provides the first focused scholarly study of the foundational resource ; contributions by Sylvie Aubenas, Eleonore Challine, Ellen Handy, Jacob Lewis, Anne de Mondenard and Heather A. Shannon.

Poids 2000 g
Dimensions 24,5 × 29,5 cm
Auteur(s)

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Date d'édition

EAN

9780300264272

Editeur

Spécifité

Ville

ISBN 9780300264272
Langue(s) anglais
Nombre de pages 328
Reliure Relié