Michael Kenna : Northern England 1983-1986

Photographe Kenna Michael
Exemplaire Signé / Signed Copy.

Michael Kenna est né dans la petite ville industrielle de Widnes, dans le nord-ouest de l'Angleterre. Le plus jeune de six enfants, Kenna a grandi dans une famille pauvre, ouvrière et catholique irlandaise. Il a fréquenté une école de séminaire pendant sept ans avec l'intention de devenir prêtre, après quoi il a étudié à la Banbury School of Art et plus tard au London College of Printing, avant de déménager aux États-Unis à la fin des années soixante-dix.

Michael Kenna was born in the small industrial town of Widnes in northwest England. The youngest of six children, Kenna grew up in a poor, working-class, Irish-Catholic family. He attended a seminary school for seven years with the intention of becoming a priest, after which he studied at the Banbury School of Art and later at the London College of Printing, before moving to the USA in the late seventies.

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Exemplaire Signé.

Les comtés voisins du Lancashire et du Yorkshire, où Kenna a photographié au début des années 80, ont beaucoup en commun en ce qui concerne leur développement industriel. Farouchement compétitifs, ils partagent une frontière, une colonne vertébrale de montagnes connue localement sous le nom de Pennines, qui contribue à produire de la pluie. L’essor d’une puissante industrie du coton et de la laine et la construction d’innombrables moulins, canaux, chemins de fer, cheminées et maisons d’ouvriers en terrasses ont été attribués en partie à ces niveaux élevés de précipitations. L’industrie textile locale a proliféré jusqu’à la seconde moitié du vingtième siècle, quand il y a eu un déclin soudain et rapide et une éventuelle décimation. C’est durant cette période précise que Kenna est retournée dans la région pour photographier, de jour comme de nuit.

Les premières photographies d’Angleterre de Kenna ont lancé sa carrière et lui ont valu une renommée internationale ; Pourtant, ce n’est que l’année dernière, 2020, qu’il a revisité ce corpus particulier pour trouver de nombreuses images non imprimées. Ces découvertes sont présentées de manière exquise dans cette nouvelle monographie importante de Nazraeli Press, Northern England 1983-1986.

Magnifiquement imprimées sur un papier d’art texturé naturel, accompagnées d’un texte d’introduction du Dr Ian B Glover, les soixante-quinze planches sont reproduites en quadratone et reliées dans des planches recouvertes de tissu de coton rappelant l’époque.

Signed Copy.

“This book is an early vignette from Michael Kenna’s far-reaching photographic odyssey. Some of these photographs, made almost forty years ago, are familiar, even famous, but many have never been seen before. They have been lying in wait, stored in a series of negative files. Normally, Kenna travels extensively and is not able to keep up with printing his extensive collection of negatives. It took the Covid pandemic and lockdown for him to search through his archives, rediscover these long-forgotten images, and print them in his darkroom. These photographs reveal a Northern England from Kenna’s youth that, for the most part, no longer exists.” — From the Introduction

The adjoining counties of Lancashire and Yorkshire, where Kenna photographed in the early eighties, have much in common regarding their industrial development. Fiercely competitive, they share a border, a spine of mountains known locally as the Pennines, which helps to produce rain. The rise of a powerful cotton and wool industry, and the building of innumerable mills, canals, railways, chimneys and terraced worker houses, have been attributed in part to these high levels of precipitation. The local textile industry proliferated until the second half of the twentieth century, when there was a sudden, rapid decline and eventual decimation. It was during this precise time period that Kenna returned to the area to photograph, during the day and also at night.

Kenna’s early photographs of England launched his career and brought him international acclaim; yet it wasn’t until last year, 2020, that he revisited this particular body of work to find many unprinted images. These discoveries are exquisitely presented in this important new Nazraeli Press monograph, Northern England 1983–1986.

Beautifully printed on a natural textured art paper, accompanied by an introductory text by Dr. Ian B Glover, the seventy-five plates are reproduced in quadratone and bound into cotton cloth-covered boards reminiscent of the era.

Poids 1000 g
Dimensions 25,5 × 32,5 cm
Date d'édition

EAN

9781590055441

Editeur

Photographe

Spécifité

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Ville

ISBN 9781590055441
Langue(s) anglais
Nombre de pages 96
Reliure Relié