Le livre s’ouvre sur une série de photographies lumineuses en couleur du comté de Hale, en Alabama, la maison adoptive de Ross et le cadre de son documentaire nominé aux Oscars Hale County This Morning, This Evening (2018). Il se déplace ensuite à travers une série d’œuvres et d’écrits photographiques et mixtes qui examinent, déconstruisent et réécrivent les représentations visuelles du Sud. Au milieu de ces œuvres, au cœur du livre, se trouve le film de Ross Return to Origin, un remarquable travail conceptuel dans lequel Ross Freight s’embarque lui-même dans une boîte de 4 x 8 pieds – un clin d’œil à Henry Brown qui s’est livré à la liberté en 1849. Avec Spell, Time, Practice, American, Body, Ross crée un nouveau récit visuel du Sud, libéré de ses significations emblématiques pour révéler la terre, la terre, le sol et la terre sous-jacente, avec des textes de RaMell Ross, Tracy K. Smith, Richard McCabe et Scott Matthews.
‘I may pay rent to a friend for my place in Greensboro, but the South’s my landlord; and I’m trapped in its stomach trying to get to its brain. Here, I see butterflies with Confederate flag-grown wings and minstrel vestiges of Daddy Rice collecting dough. I can’t move because I’m stuck in Aunt Jemima’s syrup.’
The book opens with a series of illuminating colour photographs from Hale County, Alabama, Ross’s adoptive home and the setting of his Academy Award-nominated documentary Hale County This Morning, This Evening (2018). It then moves through a series of photographic and mixed-media works and writings that examine, deconstruct, and rewrite visual representations of the South. Amidst these works, at the book’s heart, is Ross’s film Return to Origin, a remarkable conceptual work in which Ross freight ships himself in a 4×8-foot box – a nod to Henry Brown who shipped himself to freedom in 1849. With Spell, Time, Practice, American, Body, Ross creates a new visual narrative of the South, freed from its iconic meanings to reveal the earth, dirt, soil, and land beneath ; with texts by RaMell Ross, Tracy K. Smith, Richard McCabe, and Scott Matthews.